العودة   منتديات طلاب الجامعة العربية المفتوحة > منتديات المساندة والمساعدة > منتدى الأخبار الجامعية > أخبار فرع مصــر

قديم 29-09-2005, 11:33 PM   #57
mayada mayada غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية mayada

افتراضي الرد على : لجميع طلاب فرع مصر .. لديك سؤال 00 استفسار 00 تفضل بالدخول

يا شباب اللي تخصصهم بيزنس

انتوا ليه بتلجؤا لمواد صعبه و ملهاش فايده من الدراسه فين مواد B 631 (Managing)
B 632 ( Managing people)
بدل ال MU
و بعدين هذي المواد رح تاعدكم في فهم مادة الB202 , B 200 اللي هم اصلاعلينا Core

ممكن تاخدو ا هدول المادتين و معاهم مادتين الجي ار ( مجتمع مصري و حضارة اسلاميه) و بكده تكون خلصت الساعات ال 14 المطلوبه في ال Elective و تكون اخد مواد مفيده ليك مش مواد مش هتستفاد منها غير حساب الساعات

صدقوني انا بتكلم عن خبره لأني سبقتكم و اخدتهم
وفادوني فعلا في دراسة مواد الكور
mayada غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 29-09-2005, 11:50 PM   #58
mayada mayada غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية mayada

على فكره كل من يفكر ياخد التيرم ده B 200 و هو لسه مخلصش الel 112 و لا أخد B 631, B 632 انصحه ياخدهم الاول لأن الماده مش سهله و مش هتتسجلكم من غير ما تنهوا الانجليزي لأنها ماده قويه و ساعاتها 16 ساعه يعني خلصوا الانجليزي الاول و مواد الجي ار سهله و الله مش زي جي ار السنه الاولى و بعدين خدوا ال B 631, B 632 و ممكن تاخدوا معاهم مواد B 200 , B202 , T 205, و هكذا اللي هيه مواد الكور يعني
قديم 30-09-2005, 01:33 AM   #59
hany hany غير متصل
طــالب

جزاك الله خيرا
انا كنت عايز اسجل ال B631 بس د/ خالد قالى تاخدها بس على مسؤليتك علشان انا لسه الترم ده مسجل ال 112
و ال دى دى 121
مع ال ام يو
مش عارف اسجل ال B631 with EL112,& DD121, MU120
or it's enough?
hany غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-09-2005, 07:38 PM   #60
PurPLe_BiScuitS PurPLe_BiScuitS غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية PurPLe_BiScuitS

Thank u alot Mayada..u r right and i already decided to do that .. i took mu120 part 1 and i got bad mark..so i dropped it and am gonna take B631 next semester because i have el112 this semester.
MU120 has no importance for Business stsudents !! it's just a BAD and SILLY subject !!!
and people(Business students) who are taking it, they just waste their time not more
PurPLe_BiScuitS غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-09-2005, 08:52 PM   #61
eman sabbah eman sabbah غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية eman sabbah

معلش اتحملوني بس ياريت حد يرد ضروري جدا عليه لاني خارج مصر وعايزه رد على سؤالي ضروري انا سجلت مادة Mu120 وانا ادارة اعمال هل مش ضروري اسجلها وايه ممكن اسجل بدالها انا اتبعت المواد الموجوده في الدليل وسجلتها وسجلت El112,Gr111,Gr131,T171 ياريت حد يرد بسرعه عليه عشان لو مش مفيد تسجيلها اسجل ماده اخرى ابعت لصديقتي تسحبها ليه لاني حاليا بره مصر ولاحظت اليوم في المنتدى ان في طلبه بيحكوا انها مش ضروري الرجاء حد يفيدني وجزاكم الله خيرا
eman sabbah غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-09-2005, 09:57 PM   #62
hany hany غير متصل
طــالب

بالعكس دى احسن من ال جى ار اللى مالوش اى لازمه بالحياه انا مسجل MU120 زيك
و بدل الT171, Gr111,Gr131 دول كده 3 مواد اختيارى حرام يعنى
انا لو منك الغى ال جى ار لانه ماده رخمه جدا وياريت لها فايده و خدى بدلهم ام يو و ماده من الكور
من التخصص بتاعك
يعنى الغى الاتنين جى ار و خدى MU120,B631
دول اختيارى
و ماده تخصص من اداره اعمال اللى هيسمحولك بتسجلها لانك لسه مخلصتيش El112 زى مانتى قولى
و ربنا يوفقك وعلى فكره يا جماعه B631 مش سهله عباره عن 4 كتب
ويوم لما تحبى تسجليها وانتى ماخذتيش ال EL112
هتكتبى على نفسك تعهد زى ماقلولى فى الجامعه تاخديها على مسؤليتك دا بالنسبه لكلام Purple Biscuits
hany غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-09-2005, 11:06 PM   #63
PurPLe_BiScuitS PurPLe_BiScuitS غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية PurPLe_BiScuitS

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany
و ربنا يوفقك وعلى فكره يا جماعه B631 مش سهله عباره عن 4 كتب
ويوم لما تحبى تسجليها وانتى ماخذتيش ال EL112
هتكتبى على نفسك تعهد زى ماقلولى فى الجامعه تاخديها على مسؤليتك دا بالنسبه لكلام Purple Biscuits
I said that am gonna take B631 NEXT semester because i study EL112 THIS semester..and if u see that MU120 is easy and good .. I think it's ur opinion may be because u like math .. but i'm talking about B631 that it's more important and useful for Business students more than MU120 (it's my own opinion).
hey Eman Sabbah : if u r excellent at math and love it.. so u've to take MU120 it will be easy for u .. but i just found out that it's too hard for me to study it because i'm not that good at math .. and i didn't like it absolutely. So it's up to ur ability in Math !!
PurPLe_BiScuitS غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 02-10-2005, 01:08 AM   #64
ambitious_student ambitious_student غير متصل
عضو شرف

الصورة الرمزية ambitious_student

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman sabbah
لو سمحت عايزه اعرف معاد امتحان المت تيرم والنهائي للترم ده ادارة اعمال نظم اداريه
= =

أختي الفاضلة ..

مواعيد الميد تيرم يُحددها مدرس المادة ..
أما بالنسبة لاختبارات نهاية الفصل .. فلم تنزل بعد ..

= =

بالتوفيق

التوقيع

أنا في إجازة
اعتذر عن تأخري في الرد على استفساراتكم في الرسائل الخاصة
ambitious_student غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 02-10-2005, 10:25 PM   #65
mayada mayada غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية mayada

يا جماعه محدش هيقدر ياخد مواد مالوش رغبه فيها انا خلصت المواد دي كلها و بعطيكوا النصيحه و اجري على الله
فيه ناس ممكن تستبدل الام يو بالجي ار لأنهم ممكن مش بيحبوا يذاكروا رياضيات و بعدين فيه كتيير ناس من اللي اخدوا الام يو اخدوا فيها درس خصوصي عشان يقدروا يفهموها كويس
و بعدين اسمحوا لي اقول لكم من واقع خبرتي لأني بقالي خمس تيرمات في الجامعه دي و خلصت مواد الاساسيه و ال Elective و بعض مواد من الكور
لما تيجوا تسجلوا المواد تحسب ازاي؟
تحسب على كميه الماده من حيث الساعات و كمان مين الدكتور اللي بيدرس هذه الماده و كمان كم عدد الوظائف و الكويزات اللي في الماده و قدرتك عليها و دي اهم حاجه
هيه مش مواد بناخدها و خلاص و من اهم الاشياء انكم تاخدوا مواد ال electiveمن المواد اللي هتنفعك في دراستك مش المواد اللي ساعتها كتيير عشان اخلص الساعات في مواد اقل.
مهو ممكن تاخد المواد اللي ساعاتها اكتر و بعدين لا سمح الله تواجهك فيها مشاكل و الالعن انك متستفدش منها حاجه، معلش متزعلوش مني ده اسمه قصور في التفكير و ضيق افق.
و بعدين ممكن برضه بجانب انها ساعاتها كتيير و يعني تخلص ال14 ساعه المطوبين على 3 مواد بدل 4 فمادة الام يو غاليه و كمان هتاخد فيها درس لأن الجميع بيشتكي من دكتور الماده حتى اوائل الدفعه اشتكوا منه مش هو دكتور لبيب و كمان اخدوا دروس مع المعيد اللي بيدي الدرس في السراج مول
المهم المواد العربي التانيه اسهل و ارخص و كمان ال B 631, B 632 مواد هتفيدكوا كتيير في دراسة ال B 202 , B 200 لأني اخدت المواد دي كلها و فعلا استفد منها
و بعدين يا جماعه الملخصات اللي بنجيبها من على النت مخلتلناش اي حجه

اختي ايمان انتي كده كفايه عليكي التيرم ده المواد الاربعه لأنك لازم تهتمي بيهم و متقليش على نفسك في الواد العبره مش في النجاح فقط والعبره في اخذ فرصتك في التفوق

انا اسفة اني طولت عليكم

سامحوني و هحاول بعد كده اكون خفيفه على قلوبكم كلكم
قديم 02-10-2005, 10:38 PM   #66
mayada mayada غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية mayada

على فكره انا خلصت مواد الاساسيه كلها : العربي و الانجليزي و G R 101 , TU 170
و كمان خلصت ال B 631, B 632, GR131و باقي لي ال GR 111هاخدها اخر تيرم لأنه هيفضل عندي ماده من الكور عددها 8 ساعات من اصل 16 ساعه
و الكور خلصت T 171, T 172 Environment , B 202 , B 200
مواد ال B 202 انا في الجزء الثاني و نتيجه الجزء الاول اللي امتحنته كانت مرضيه الحمدلله و التيرم ده انا بدأت ال B 200 يعني فاضل لي مواد الكور B 300, T 205, T306 , GR 111 و ساعتها تخرج انشاء الله

انا كتبت لكم هذه المواد اللي خلصتها عشان تعرفوا ان النصيحه اللي تشرفت بإنكم تقبلوها مني عن خبره بجد

على فكره انا على استعداد تام للمساعده في دراسه هذه المواد معاكوا تاني و اعطيكوا كل الورق اللي عندي و ابقوا ابعتوالي على الايميل بتاعي
mayada_sobeih@yahoo.com
قديم 03-10-2005, 06:17 PM   #67
eman sabbah eman sabbah غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية eman sabbah

شكرا لنصيحتك اخت مياده وبالعكس انا بكون مبسوطه لما بتردوا عليه لاني بره مصر ومعرفش الافضل ربنا يخليكي وكل سنه وانتم طيبين
eman sabbah غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 06-10-2005, 10:55 PM   #68
mayada mayada غير متصل
طالب جديد

الصورة الرمزية mayada

احنا اخواتك يا ايمان و في اي وقت ابعتيلي انا تحت امرك و لو عايزه اي شيء في المواد اللي انا اخدتها و انا تحت امرك.
و ابقي طمنينا عملتي ايه.

اختكم الكبيره
مياده
قديم 06-10-2005, 11:35 PM   #69
ambitious_student ambitious_student غير متصل
عضو شرف

الصورة الرمزية ambitious_student

جزاكي الله خيراً .. عزيزتي ميادة ..

على كل ما تبذلينه في مساعدة الطلبة ..

دعواتي لك بالتوفيق و السداد ..

ambitious_student غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 07-10-2005, 02:39 AM   #70
Ahmed Aziz Ahmed Aziz غير متصل
طالب جديد

اختى اميرة السلام ... السلام عليكم ورحمة الله اولا الرجاء منك ف البدء التوجه الى الموضوع الخاص بمادة
Mu120 وتقرى الموضوع اللى انا كاتبه
بعد ذلك اسئلك بالمصرى كده هما ليه بيعملوا فينا كده ؟ ليه مش مسهلين الحكايه ؟ انا كنت عايز اسجل بارت تو بس ف الام يو ...... لكن الروتين مشوه حتى عندنا واجبرت بالتسجيل ع الجزء الاول واخد الماده من جديد..... انا والله زهقت والله لو عرفتى تعملى حاجه يبقا جزاك الله خير وحققلك كل اللى تتمنيه وبرده لو معرفتيش ربنا يجزيكى بخيره 0..... وشكرا ...باى
Ahmed Aziz غير متصل   رد مع اقتباس