العودة   منتديات طلاب الجامعة العربية المفتوحة > المنتديات العامة > استـراحة المنتدى

قديم 24-04-2008, 05:01 PM   #43
EgY.ReHaNdA EgY.ReHaNdA غير متصل
طالب ماسي

الصورة الرمزية EgY.ReHaNdA

رد: ܔܓ܏ܛܜܓ܏ܛܜرابطه ღـღمحبيღـღ مصرܔܓ܏ܛܜܓ܏ܛܜ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Antaka مشاهدة المشاركة
لو حانقول كلمات في حق مصر عمرنا ما حانقدر نوفي ليها أبدا أبد أبدا

مصر من 7000 سنه و هي الحضاره الوحيده على مستوى العالم ألي بتدي كثييييييييييييييير و مش بتاخد ألا القليييييييييييييييييييييييييييييييل

فعلا مصر عظيمه بأولادها و لازم لازم تمر بظروف سيئه كأي حضاره في العالم

يعني مصر مهما كانت ظروفها دايما بتكون عظيمه و أبنائها أحسن ناس

مصر كانت هي دايما مقبرة الغزاه من عصر الفراعنه حتى و قتنا الحاضر

كانت مقبره لل :

1- الهكسوس
2- المغول و التتار
3-الصليبيين
4- الأنجليز و الفرنسيين
5-الأسرائيللين في أقوى حرب ألكترونيه في القرن الماضي العشرين

اه والله عندك حق مهما نقول ايه عن مصر مش هيكفي وقليل كمان
بس يكفي حاجه واحده بس
ان مصر ام الدنياااااااااااااااااااااااااا كلهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

التوقيع

بــح من انـهـرده مفيش تواقيـع ح ـزينـه خالـص خالـص

وداعـاً للـ ح ـزن وتعـالا يافـرح
EgY.ReHaNdA غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 24-04-2008, 05:04 PM   #44
طالب ماسي

رد: ?????????رابطه ?ـ?محبي?ـ? مصر?????????

اقتباس:
طب أتصلي بيهم على ما أجهز نفسي

و أنا هاكلم جم جم علشان يجيب العشاء

اكلمهم ازاي بس وانا لسه خارج

عايز تكسفني قدامهم

بقي انا ادخل وانت تخرج
ماااااااااااااااااااااااااشي
قديم 24-04-2008, 05:07 PM   #45
مارتم مارتم غير متصل
طالب نشيط

الصورة الرمزية مارتم

افتراضي رد: ܔܓ܏ܛܜܓ܏ܛܜرابطه ღـღمحبيღـღ مصرܔܓ܏ܛܜܓ܏ܛܜ

[/size][/color]لو لم اكن مصريا لودت ان اكون مصريا
احب اعرفكو بنفسي انا .........مش هينفع اقول اسمي بس لو عرفتو معنا اكيد هتعرفوه انا معني اسمي زهره فرعونيه
وعندي 19 سنه الا 16 يوم
وطبعا مصريه
بس ايه دي المصرين 3 بس وانا ربعتكو فينكو يامصرين فينكو يافراعنه انا شفت الموضوع وقبل ما ادخل قلت اكيد الموضوع مكسر المنتدي بس اكيد مشفهوش لانهم لو كانو شفوه اكيد مكنوش هيسكتو وانا حبيت ابدء انا وانزل صور ويارب تعجبكم
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg back.jpg‏ (41.0 كيلوبايت, المشاهدات 126)
نوع الملف: jpg 23245_01177267949.jpg‏ (43.8 كيلوبايت, المشاهدات 127)
نوع الملف: jpg 23245_51177267949.jpg‏ (40.5 كيلوبايت, المشاهدات 131)
نوع الملف: jpg 23245_41177267949.jpg‏ (24.0 كيلوبايت, المشاهدات 106)
نوع الملف: jpg 23245_21177268262.jpg‏ (51.0 كيلوبايت, المشاهدات 127)

التوقيع

مارتم غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 24-04-2008, 05:10 PM   #46
طالب ماسي

اقتباس:
أنا حبيت افيد الموضوع شويه

فنقلت المعلومات ديه بس مش حاقول من فين

عيزين صور عن مصر

مصر .. أو كما يطلق عليها " أرض الحضارات" في تاريخ الإنسانية ، لها معالمها الحضارية المتميزة والثروة المعرفية الضخمة - طوال سبعة آلاف سنة من عمر الزمن - التي مكنتها من السيادة والتفوق والريادة دائما في العلوم والفنون والثقافة والعمارة وفي جميع مجالات الإنسانية .

لقد كانت لمصر دائما خصوصيتها التي تنفرد بها علي كل الحضارات والأمم، فهي تعتبر أقدم دولة في العالم لها كيان مجتمعي واحد بحدوده الجغرافية الحالية .

فقد أطلق اسم مصر علي المنطقة التي تضم حوض النيل الأدنى أي المنطقة الممتدة من النوبة جنوبا حتى البحر المتوسط شمالا، ومن البحر الأحمر شرقا حتى الأراضي الليبية غربا .. وهذه المنطقة كانت مشوار نهر النيل الذي بدأ مسيرته من قلب أفريقيا من منطقة البحيرات العظمي حتى يصل إلي قلب السودان الشمالي حيث تتدفق في شريانه الرئيسي مياه الروافد الحبشــية التي استمدت مياهها من الأمطار ، ثم يبدأ النهر في الاستقرار بعد أن يجتاز منطقة الجنادل جنوب أسوان ، ويستمر كذلك إلي أن يبلغ مصبيه علي البحر المتوسط.

ومصر من المناطق القليلة في العالم التي حافظت علي اسمها طوال مراحل تاريخها أي أن اسم مصر ظل علما علي هذه المنطقة دون تغيير .. ولكن كيف أطلق اسم مصر ؟

هناك آراء متعددة منها ما قاله العرب من أن هذه المنطقة سميت باسم مصر قبل الطوفان " طوفان نوح " عندما نزلها نقراوس بن مصرا يم بن مركابيل بن روابيل بن غرياب بن آدم عليه السلام .

وقد أسماها نقراوس علي اسم أبيه "مصرا يم" تكريما له وتعبيرا عن تقديره وحبه له. يري آخرون أنها سميت بهذا الاسم نسبة إلي مصر بن بنصر بن حام بن نوح الذي نزلها بعد الطوفان .

وقد عرفت مصر في العهد الفرعوني بأسماء منها " كيمبيت " وتعني الأرض السوداء وتمييزا لها عن الأراضي الصحراوية الصفراء والجبلية الحمراء و" ثيميرا " أو " ثامير " وتعني أيضا الأرض السمراء الخصبة.

ومن الأسماء التي أطلقت علي مصر وعلي مدينة ممفيس "هيكوبتاح" أو كوبتاح أي قصر أو منزل أو أرض الإله بتاح ومن هذه الكلمة اشتق اليونانيون Aigyptus ومنها اشتق اسم مصر الحاليEgypt . وكلمة مصر لغة تعني البلاد التي علي الحدود ، البلاد الوفيرة الخيرات وتعني الحضر .. لقد سميت مصر لأنها كل ذلك بل والأكثر من ذلك أنها البلد والأرض التي جاء ذكرها في القرآن الكريم .

يقول الدكتور جمال حمدان في كتابه " شخصية مصر" " تنفرد مصر بين العرب ولكن موقعها الجغرافي يأتي ليمنحها المزيد من التفرد وابرز ما في هذا الموقع أنه كالقلب من الجسم. واسطة العقد ، وهمزة الوصل بين آسيا العربية وأفريقيا العربية" .

وإذا كان المتفق عليه أن مصر جزء من المشرق العربي وإذا كان البعض رآها تجمع ما بين المشرق والمغرب فإنها هي التي قدمت المغرب العربي إلي المشرق تاريخيا وجغرافيا. إن مصر ليست وحدة جغرافية فحسب بل هي أيضا وحدة تاريخية وعرقية.

فشعب مصر شعب واحد بكل المقاييس. فبحكم الموقع امتزج مع أجناس أخري وشعوب أخري. ولكنه كون من كل ذلك وحدة بشرية متجانسة شاركـت فـي كافـة ألوان النشاط الإنساني. وحقق في ذلك إنجازات تاريخية تشهد بها الحضارة الإنسانية في مراحلها المختلفة .

إن خريطة مصر تتسع وتتغير عمرانيا وسكانيا وتتعاقب الأجيال تواكب المتغيرات الجديدة وتضع بصماتها علي مر الأزمان .. إن أحداثا كثيرة حركت مصر والعالم ، وفي إطار النظام العالمي الجديد الذي يتشكل في القرن الحادي والعشرين فإن مصر تواصل مسيرتها ودورها الثقافي والحضارى الذى أصبح سمة ملازمة للعولمة وثورة الاتصالات والمعلومات لتستقبل بها الحركة السريعة النشطة للألفية الثالثة

من فضائل مصر أن الله عز وجل ذكرها في كتابه العزيز في أربعة وعشرين موضعا خمسة منها بصريح اللفظ وتسعة عشر ما دلت عليه القرائن والتفاسير فأما صريح اللفظ فمنه قوله تعالى في سورة البقرة(وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ )
وقوله تعالي في سورة يونس(
وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُواْ بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ )
وقوله تعالي في سورة يوسف(
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ )
وقوله تعالي في سورة يوسف ايضا(فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِينَ )
وقوله تعالي في سورة الزخرف(
ونادى فرعون في قومه قال يا قوم اليس لي ملك مصر وهذه الانهار تجري من تحتي افلا تبصرون ).....................

وأما ما دلت عليه القرائن فمنه قوله عز وجل ولقد بوأنا بني إسرائيل مبوأ صدق وقوله عز وجل وآويناهما إلى ربوة ذات قرار ومعين قال ابن عباس وسعيد بن المسيب ووهب بن منبه وغيرهم هي مصر وقوله تعالى فأخرجناهم من جنات وعيون وكنوز ومقام كريم وقوله تعالى وأورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الأرض ومغاربها التي باركنا فيها يعني مصر وقوله تعالى كم تركوا من جنات وعيون وزروع ومقام كريم ونعمة كانوا فيها فاكهين كذلك وأورثناها قوما آخرين يعني قوم فرعون وأن بني إسرائيل أورثوا مصر

وقوله تعالى ونريد أن نمن على الذين استضعفوا في الأرض ونجعلهم أئمة ونجعلهم الوارثين ونمكن لهم في الأرض ونرى فرعون وهامان وجنودهما منهم ما كانوا يحذرون وقوله عز وجل مخبرا عن نبيه موسى عليه السلام يا قوم ادخلوا الأرض المقدسة التي كتب الله لكم ولا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين وقوله عز وجل مخبرا عن فرعون يا قوم لكم الملك اليوم ظاهرين في الأرض وقوله عز وجل وتمت كلمة ربك الحسنى على بني إسرائيل بما صبروا ودمرنا ما كان يصنع فرعون وقومه وما كانوا يعرشون وقوله تعالى مخبرا عن فرعون أتذر موسى وقومه ليفسدوا في الأرض ويذرك وآلهتك يعني أرض مصر

وقوله تعالى مخبرا عن نبيه يوسف عليه السلام اجعلني على خزائن الأرض إني حفيظ عليم وقوله تعالى وكذلك مكنا ليوسف في الأرض يتبوأ منها حيث يشاء نصيب برحمتنا من نشاء وقوله تعالى مخبرا عن بني إسرائيل ربنا إنك آتيت فرعون وملأه زينة وأموالا في الحياة الدنيا وقوله تعالى مخبرا عن نبيه موسى عليه السلام عسى ربكم أن يهلك عدوكم ويستخلفكم في الأرض وقوله تعالى أو أن يظهر في الأرض الفساد يعني مصر وقوله تعالى وجاء رجل من أقصى المدينة يسعى وقوله عز وجل إن فرعون علا في الأرض وجعل أهلها شيعا وقوله تعالى مخبرا عن ابن يعقوب عليه السلام فلن أبرح الأرض يعني أرض مصر وقوله تعالى إن تريد إلا أن تكون جبارا في الارض(مصر)...هى أمى......

تشكر على طرحكـ للموضوعـ

يلا وديه اول صوره لمصر معانا بالموضوع

مصر بلد الامن و الامان و السلام

مصر التي شهدت تاريخا لم تشهده اي دولة في العالم

مصر .. الماضي .. الحاضر و المستقبل

و الله اني احبك يا مصر .. و لو بعدت عنك ماكونش انا .

مين عنده اهرامات مبنيه من غير خرسانه او مونه او اسمنت او رمل ؟
شوية طوب بس مرصوصين فوق بعض و مع ذلك ولا زلزال حركم ولا حتى فكر يحركهم

مين عنده تمثال عملاق زي ابو الهول ؟

مين مين مين ..

قديم 24-04-2008, 05:13 PM   #47
طالب ماسي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مارتم مشاهدة المشاركة
احب اعرفكو بنفسي انا .........مش هينفع اقول اسمي بس لو عرفتو معنا اكيد هتعرفوه انا معني اسمي زهره فرعونيه
وعندي 19 سنه الا 16 يوم
وطبعا مصريه
بس ايه دي المصرين 3 بس وانا ربعتكو فينكو يامصرين فينكو يافراعنه انا شفت الموضوع وقبل ما ادخل قلت اكيد الموضوع مكسر المنتدي بس اكيد مشفهوش لانهم لو كانو شفوه اكيد مكنوش هيسكتو وانا حبيت ابدء انا وانزل صور ويارب تعجبكم

مارتم

ولكم بيكي يا جميل معانا

تعالا يا محمد انا من الفرحه هعيط
فيه حد عبرنا بالموضووع

ميرسي ليكي يا قمر علي مداخلتك معانا
وانشالله نعمل حاجات جديده بالموضوع
نورتينا
قديم 24-04-2008, 05:16 PM   #48
Antaka Antaka غير متصل
طــالب

الصورة الرمزية Antaka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مارتم مشاهدة المشاركة
وعندي 19 سنه الا 16 يوم
وطبعا مصريه
خلاص أنا عرفت أسمك يا مرتم

و منورنا يا شيخه

لسه باقي المصريين ما خدوش بالهم من الموضوع

و شكرا على الصور و هاتي تاني

التوقيع

Antaka غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 24-04-2008, 05:19 PM   #49
طالب ماسي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيمان نصار مشاهدة المشاركة
لا اله الا الله ..........

بعدما كتبت كتير كل الكلام رااااح، ، يارب اقدر افتكر كل اللي الكلام اللي قلته....

طب الاول ريهاندا الله يخليكي كبري الخط شوية..عنيا اتعمت..
ده علي 5
بصوا ....

انا حبيت انضم معاكم في الرابطه طلبا للدعم.. والتشجيع.. اللي الرابطه بتهدف له لجميع اعضاءها..

الاسم: إيمان نصار.
السن: 21 سنة تقريبا<< الا كم شهر..

اولا: اقسم بالله العظيم اني عاشقة لتراب هذا الوطن الحبيب.. مـــــصــــــر.. وان كنت في غربة عنه ولكن حبه في قلبي وكياني.. واسأل الله العظيم ان يصلح حال هذا البلد ليغدوا كما كان دائما ،، بلد السلم والطيبة والخير .. البلد الوحيد اللي ذكر في القرآن، بلد الاوطان/ و أم الدنيا..

كما لا انسى بلدي الحبيب الثاني ، الذي اقيم على ارضه، وانعم في خيره- بعد خير الله تعالى- ، الــــــــكــــــويــــــــت، ويشهد الله على حبي واحترامي وتقديري لهذا البلد، وحبي وتقديري لسائر بلاد المسلمين وخاصة.. المملكة العربية الســــــعـــــــوديــــــة.. وتخصيصي للسعودية لأنها البلد الوحيد الذي زرته..

وكانت اجمل ايامي فيه رغم انها كانت ايام حوادث وحزن لي، ومرت الحمدلله ع خير، لكن اشهد الله على حبي للبلد واهله الطيب..

ارجع للرابطه.. وحابه اعرض هدفي عشان تدعموني وتشجعوني على تحقيقه.. هدفي اني ارتقي ببلاد الاسلام والعروبه.. وهذا يأتي عندما يجد كل منا في دوره.. ويحقق فيه اعظم النجاحات.. فأنا مثلا دوري الان هو النجاح في الدراسه.. ولكن حصلي ظروف كده الحمدلله.. احالت بيني وبين الدراسه.. والامتحانات عالابواب..ومش دراسه حاجه خالص، ناهيكم عن الواجبات والكويزات.. وكلي يأس وخيبة امل من تقديم الامتحانات .. .. لذا اطلب منكم هنا الدعم والتشجيع لي..
حالتي من حالتك والله
بس الحمد لله بوقفه اصحابي جمبي كان زماني منزلتش الموضوع ده
يلا الحمد لله علي كل حاجه

واظن هذا اهم ماوددت قوله.. ويارب ماكونش نسيت حاجه مهمه كنت قد كتبتها ومحيت..

وتحيتي لك ريهاندا على الموضوع.. وتحيتي لصاحب الظل الخفيف انتاكا.. واتمنى منه بقدر عشقه لمصر.. ان يضع لنا صور ومعالم لهذا البلد الحبيب..

واتمنى الا تزيد عدد الصفحات والمشاركات في هذا الموضوع، الا الصفحات التي تعرض كل ماهو ذات فائده واثر .. وخير..

كما اتمنى من الاخوه الغاالييييين هنا اللي زار مصر يكتبلنا تجربته والاشياء اللي حبها واللي ماحبها في البلد...

وجزاكم الله خيرا

اختكم، إيمان نصار

وانا متابعه الموضوع وان قلت مشاركتي فيه..
صح لسانك في كل حاجه قولتيها يا جميل

بس اتمني ان مشاركتك متقلش
قديم 24-04-2008, 05:21 PM   #50
طالب ماسي

اقتباس:
خلاص أنا عرفت أسمك يا مرتم

و منورنا يا شيخه

لسه باقي المصريين ما خدوش بالهم من الموضوع

و شكرا على الصور و هاتي تاني
بس انا معرفتش الاسم
قديم 24-04-2008, 05:22 PM   #51
Antaka Antaka غير متصل
طــالب

الصورة الرمزية Antaka

أيه يا ريهاندا كل ألي ربنا قدرك عليه صوره واحده هاتي صور للنيل لشرم الشيخ لكل أماكن مصر

أو أحسنلك هاتي صوره للملك أنتكا أخر ملوك الفراعنه

و طبعا لو كتبتي أنتكا على موقع google هايظهرلك صورتي و أنجازاتي التاريخيه و حروبي القوميه

ده طبعا غير صوري و أنا بلعب في نادي الأهلي و مع المنتخب
قديم 24-04-2008, 05:22 PM   #52
طالب ماسي

وحشتي اولاد بلدك يا مصر

قديم 24-04-2008, 05:24 PM   #53
طالب ماسي

والله اهو يا محمد بنزل الصور

حتي هتلاقي نفس الدقيقه اللي انت كتبت فيها انا كمان نزلت الصور فيها
قديم 24-04-2008, 05:26 PM   #54
طالب ماسي

alex حبيبتي

قديم 24-04-2008, 05:26 PM   #55
Antaka Antaka غير متصل
طــالب

الصورة الرمزية Antaka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgY.ReHaNdA مشاهدة المشاركة
بس انا معرفتش الاسم
ما أنتي يا فالحه لو دارسه تاريخ الحضاره الفرعونيه كويس كونتي هاتعرفي أسمها

تلاقيكي فاكره أن أسمها عباد الشمس ما أنا عارف حدود تفكيرك

أنا كانت دراستي كلها منهج مصري من أيام أبتدائي لغاية ثانوي علشان كده الذكاء بيخر مني
قديم 24-04-2008, 05:27 PM   #56
طالب ماسي